العلاقه بين كاريرك و أولمبياد الصرف الصحي

0


سنة 2004 في الوقت اللي المصارع كرم جابر أخد فيه المدياليه الذهبيه لمصر في المصارعه الرومانيه في الأولمبياد في أثينا. 

فريق Jamaica Hackle-heads أخد الميداليه الذهبيه في أولمبياد الصرف الصحيSludge Olympics

 في أمريكا, عدد مهول من عمال المجاري بيشاركوا بمنتهي الشغف في أولمبياد الصرف الصحي كل سنه, مش كفايه انهم بيشتغلوا فيه كل يوم, لا هما كمان بيقعدوا يتمرنوا للاولمبياد والمنافسه بتبقي شرسه جدا   :") 


طبعا انت دلوقتي بتسأل نفسك ده ايه علاقته بكارييرك بما انك مش ناوي تشتغل في الصرف الصحي غالبا, بس استني للاخر هتعرف :V 
الفكره الاساسيه مش في الاولمبياد, الفكره في شغفهم بمسابقه في مجال مرهق لكل الحواس البشريه بالشكل ده! 

للتوضيح بس, لو انت واحد من عمال الصرف الصحي, هيبقي جزء كبير من شغلك انك بتنزل بنفسك في مواسير الصرف الصحي, وتمشي فيها لحد ما تلاقي العطل فين في الماسوره وتصلحه في وقت قياسي, مش محتاجه أحكيلك عن الريحه ولا أشلاء الحيوانات اللي ممكن تعدي جنبك وانت ماشي يعني :’D 





لما سألوا واحد فيهم عن سبب السعاده اللي هو فيها دي  قاللهم انه كفايه عنده انه بيخدم الناس
“It’s enough to serve the public” 


هما مبسوطين كده ليه؟ 


إزاى الناس دي مبسوطين بالشكل ده؟ معلش عايزه افهم بس ايه اللي يدعو للحماس في تصليح المجاري ؟؟ :D   في حين ان ناس تانيه شغلهم في مكاتب مكيفه بمرتبات أعلي بكتير جدا,وشغلهم من أكبر مصادر التعاسه في حياتهم؟؟
 هو مش جزء من الانبساط بالشغل انك تقعد في مكتب حلو كده وتكييف والحركات اللي بنشوفها في الأفلام دي؟ الإجابه طلعت لأ! 

 في ناس بتعرف تحط مجهود كبير اووي في حاجه واحده, قد تكون صعبه او غير مريحه, وتتحمل فشل ناس كتير جدا ميعرفوش يتحملوه, ولو سألتهم هتلاقي انهم مستمتعين فعلا باللي بيعملوه ودايما بيتحركوا من بروجكت للتاني لحد ما بيبقوا عباره عن كتله من الخبرات والvalue 
ماشيه عالأرض. النمط ده بيظهربوضوح في الناس اللي قدرت تعمل إنجازات كبيره اوي في العالم, ستيف جوبز اللي اتطرد من شركته فبني شركتين كمان, ايلون ماسك اللي شركته سبيس اكس اتقال عنها إنها Failed itself into existence, يعني انها من كتر ما فشلت نجحت. توماس ايديسون اللي جرب الاف المحاولات لحد ما وصل للمبه. مقومات النجاح العاديه زي الاجتهاد والمثابره والحاجات دي كلها مهمه, بس الناس اللي شغلهم في الليفل اللي بنتكلم عنه ده عندهم حاجه زياده!
إنهم بيشوفوا في شغلهم 
 معني, أو Purpose, الناس دي حاسين بأهمية وقيمة شغلهم ده في العالم.


في الصوره دي شوية مطبات بسيطه من اللي  قابلها الحاج إيلون ماسك في الكام سنه اللي عاشهم :") 



 دلوقتي الnetworth بتاعه عدي ال14 بليون بحبه حلوين, يلا ملناش دعوه, ربنا يكرمه :v










صفي النيه !  It's all about perspective 

د/ Amy Wrzesniewskiمن جامعة Yale  عملت دراسه عشان تعرف ايه اللي بيفرق الناس اللي سمعت عنهم فوق دول, وباقي الناس؟ 

تبدأ بمين؟ بدأت بالمستشفيات, لأ ! مش الدكاتره, ولا الممرضات برضه, د/آمي بدأت بعمال النظافه, اللي جزء كبير من الناس بيعتبرها اقل شغلانه تقدر تلاقي فيها معني في مكان زي المستشفي.  خلال الدراسه قعدت مع عدد كبير جدا منهم وسالتهم كذا سؤال عشان تعرف اكتر عن نظرتهم لوظيفتهم ومدي سعادتهم فيها.  الإجابات اللي قالها عمال النضافه قسمتهم لمجموعتين, مجموعه شايفه ان وظيفتهم وظيفه مش مطلوب فيها أي مهارات, انهم مش بيستمتعوا بيها وإنهم مكملين فيها بس عشان المرتب والتأمين الصحي والحاجات دي كلها. ولما اتطلب منهم يوصفوا اللي بيعملوه في شغلهم كان تقريبا مطابق للوصف الرسمي لوظيفة عمال النظافه.


 نيجي بقي للمجموعه التانيه! مبدائيا كده, كانوا شايفين ان الوظيفه اللي هما فيها دي محتاجه مهاره كبيره, واتكلموا عن ازاى بيتعاملوا مع المرضي اللي بييجوا المستشفي وعلاقتهم بيهم, لدرجة ان في ناس منهم خرجوا تماما عن المتطلبات الرسميه للوظيفه, واحد من عمال النظافه بدأ يتعلم اكتر عن المركبات الكيميائيه المستخدمه في المنظفات اللي بيستعملها ويشوف ايه منهم مضر لحالات المرضي في الاوض اللي بينضفها, عشان يختار المنظفات الآمنه بالنسبه للحالات دي بالذات. واحده تانيه لقت ان في مجموعه من المرضي مبيحيلهمش زوار فبقت تخصص فترات تروح تقعد فيها معاهم عشان ميحسوش بالوحده. والكبيره بقي!
ان لما اتسئلوا إيه وظايفهم, الاجابه مكنش ليها علاقه بمسئوليات الوظيفه الرسميه, واحده كانت اجابتها ان شغلها انها تعمل كل حاجه في وسعها عشان تساعد المرضي يتشافوا بشكل أسرع, واحد تاني قال انه شايف انه بيمثل المستشفي قدام المرضي ولازم ده يبقي في احسن شكل ممكن.

 د/آمي لاحظت  إنهم أكثر سعاده وابتهاج من المجموعه الأولي. وعلي حسب كلامها, هما مش بس حولوا شغلهم لمصدر سعاده, الناس دي عمليا كأنهم بيشتغلوا في وظيفه مختلفه عن المجموعه الأولي. بالرغم من إنهم مش بس بياخدوا نفس الفلوس زيهم زي المجموعه الاولي, دول كمان بيبذلوا مجهود أكتر بكتير في شغلهم.


بتبص لشغلك إزاى؟ 

في مقال Making your job more meaningful في The Harvard Business Review  
 د/بيل بارنيت قال إن البحث بتاع د/آمي قَسِم رؤية الناس لشغلهم ل 3 انواع

1- النوع الأولاني بيشتغل بس عشان الفلوس, وكل علاقته بشغله بتنحصر في ساعات العمل الرسميه وبس, قاللك ان النوعيه دي في الغالب بيبقوا كارهين شغلهم. مش لاقيين معني في اللي بيعملوه, ودايما بيدوروا علي حاجه تانيه يعملوها.


2- النوع التاني بيشتغل عشان الانجاز وتحقيق الذات, عشان يترقي ويشتغل في شركه كبيره ويركب عربيه فخمه والبرستيج والحاجات دي كلها. الشخص ده لو شاف انه بينجح في شغله وبيحقق انجازات هيبقي مبسوط, بس لو شايف انه مش بيتقدم في الكاريير بتاعه بالسرعه اللي هو عايزها, او حس انه مش في المكان اللي يستحقه هيبدأ يحس بضيق وخنقه من شغله. بالرغم من ان النوعيه دي ليها اوقات بتبقي مبسوطه فيها, الا ان كتير بيفكروا هل هما بيتعاملوا فعلا كما يستحقوا ولا لا؟ وهل في حاجه أحسن؟؟


3- نيجي بقي للنوع التالت! دول اللي بيغيروا الطريقه اللي بنشوف بيها  العالم,  الناس دي بقي مختلفين تماما عن أول اتنين, النوعيه دي من الناس بتشوف ان شغلهم مصدر سعاده, ان المكافاه مش في مرتب ولا برستيج قد ما هو في الشغل اللي بيعملوه نفسه. بيبقوا مبسوطين باللي بيعملوه وحاسين بأهميته علي المستوي الإنساني, فبيدوا شغلهم مجهود ووقت وتركيز اكتر من الباقي لانهم فعلا مستمتعين بيه.  هنا بتلاقي واحد زي د/بين كارسون من أمهر الجراحن في العالم, و اول جراح يعمل عملية قلب مفتوح. هنا هتلاقي ستيف جوبز اللي قال ان هدفه مش انه يعمل فلوس كتير لكن to create a dent in the universe, وهنا ممكن يكون إنت! حتي لو انت مش هنا دلوقتي, فلو طريقة الشغل دي عاجباك, فإنت تقدر تبقي منهم!

 التويستايه بقي في الناس دي ان مش بس بيبقوا مبسوطين وسعداء باللي بيعملوه لا دول كمان بسبب اهتمامهم بشغلهم واهتمامهم بالتعلم المستمر في مجالهم وصقل حرفتهم, بيبقوا أنجح وبيكسبوا أكتر!

لما تحب الشغل ويبقي مصدر سعاده وتقدير للذات, هتديله وقت أكتر, هتهتم إنك تطلع فيه نتايج احسن, فطبيعي جدا ان لو دي عندك مع متطلبات النجاح الاساسيه التانيه (زي الاجتهاد والصبر و ..و..), هتبقي عالمي!




الكلام ده جميل وكل حاجه, بس لو انت مش اولريدي في المجموعه الذهبيه دي؟؟ ولو الصوره اللي فوق دي بتمثل الكاريير بتاعك إلي حد ما :D , تعملها ازاى؟؟  
من الحاجات اللي ممكن تعملها, هي إنك تشوف بيعملوا ايه وتجرب تطبقه علي نفسك.

 
توضيح صغير بس كده :D 

د/آمي نفسها اشتغلت فتره علي تطبيق ابحاثها علي الناس من خلال حاجه اسمها 
job-crafting, بس المشكله انها قالت ان في مجموعه من الناس بيكرهوا شغلهم جدا, وبالرغم من انهم طبقوا الكلام ده وحسن الوضع بالنسبالهم الا انهم لسه برده بيكرهوه, يعني لو مثلا بتدرس هندسه في حين انك مبتكرهش في حياتك قد الماث زي حالاتي كده, يبقي الخطوه الجايه مش انك بس تغير طريقة تفكيرك ناحية شغلك, ده مطلوب انك تغير شغلك شخصيا, وللاسف ده مش موضوعنا هنا :D 


حبيتهم ؟ 💖

 لو حبيت المجموعه التالته وعينك بدأت تطلع قلوب, أو وصلت لمرحلة "ايوه, ربنا يباركلهم, أنيل ايه انا يعني؟" وبدأت تشتم.
ف د/بيل بارنيت في نفس المقال قال ايه المبادئ اللي الناس دي بتفكر بيها, وده اللي فرقهم فعليا عن غيرهم. فصلي عالنبي كده وإقراهم يمكن تبقى منهم وتدعيلنا D":

المجموعه التاالته دي بيميزها 3 حاجات في تعاملهم مع شغلهم

1- بيحطوا أولويه لخدمة غيرهم, بيفكروا ازاى اقدر اساعد الناس باحسن شكل ممكن من خلال اللي بعمله, بيربطوا الشغل اللي بيعملوه بتحسين حياة غيرهم وإسعادهم.

مارك زوكربيرج لما سألوه ليه بيلبس نفس التيشرت الرمادي كل يوم, قال
"I'm in this really lucky position, where I get to wake up every day and help serve more than a billion people. And I feel like I'm not doing my job if I spend any of my energy on things that are silly or frivolous about my life," 

مارك قال انه شايف انه محظوظ جدا انه بيقدر يخدم اكتر من مليار انسان كل يوم,ولو أهدر طاقته علي حاجات سخيفه وملهاش قيمه حقيقيه "زي اختيار هدوم مختلفه كل يوم" يبقي كده مش شايف شغله كويس. 





 لما جربت النقطه دي في حياتي انا شخصيا, مبقيتش اخاف يتقاللي "لأ" زي الأول, مبقيتش اخاف من الفشل اووي, لان الشغل نفسه لما اتربط بافادة ناس تانيه والتأثير فيهم بقي أهم بكتير من إني اكنسل project لمجرد اني خايفه افشل. 


2- بيهتموا بحرفتهم وجودة الشغل وبيدوله أولويه. 
الفرق بين الحرفه والتعلم, هو ان الحرفه مش مقتصره  علي قرايه او تعلم  بس, لا ده انك تتعلم وتعرف وتقرا وتطبق اللي عرفته ده في شغلك وتغلط فيه مره واتنين وعشره لحد ما تظبطها والكوالتي بتاعة شغلك تعلي. 

انك تحضر كورس بابلك سبيكنج ده تعلم, بس إنك تقف كل يوم قدام المرايه وتدي لنفسك
talk
 10 دقايق وتجرب فيها اللي اتعلمته ده 



واحده واحده لحد ما تتقنه,دي اسمها حرفه. 


والكلام ده اه بالرغم انه احيانا بيحتاج مجهود الا انك مع الوقت بتبدأ انك بتدور بنفسك علي إيه عندك محتاج تحسنه, و ممكن يتحسن ازاي, مش بتبقي بتجري من اخطائك والنواقص اللي في شغلك, انت عمليا بتبقي بتجري وراها عشان تحسنها وتطلع شغل أحسن وأحسن. 




3- الفلوس مش رقم واحد بالنسبالهم, لما بياخدوا قرارات في الكاريير بتاعهم اكيد مش بيرموا عنصر الفلوس في الزباله بس مش هو ده اللي بيحدد الطريق اللي هيمشوا فيه, يعني لو عندك وظيفه في شركه كبيره بمرتب عالي, ولا تشتغل في شركه صغيره هتتعلم فيها اكتر وشغلك هيبقي مؤثر فيها اكتر من الشركه الكبيره, فلو انت من العينه التالته اللي بنتكلم عنها هتختار الاوبشن التاني.


لو شايف الكلام ده غلط, أكتب رأيك في الكومنتات, ولو شايفه صح إكتب في الكومنتات برده عادي :D 


ولو عايز تقرأ أكتر عن الموضوع, فدي المصادر
https://hbr.org/2012/04/make-your-job-more-meaningful



No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

جميع الحقوق محفوظه © البلوج

تصميم الورشه