الأطفال, الجينات والإنتحار

0





كل 40 ثانيه في واحد في مكان ما في العالم بينتحروا! في حالات كتير بيبقي عنده تاريخ طبي ونفسي واضح زي الدخول فيي اكتئاب مزمن لفتره طويله. بس في اوقات كتير جدا, الانتحار ده بيصدم كل اللي حواليه. المنتحر بيقرر ينهي حياته بإيده, بغض النظر عن كل حاجه في حياته. ابحاث كتير اتعملت عن العلاقه بين طريقة التربيه والاحداث اللي بتحصل للشخص في مرحلة الطفوله, وقابليته انه يحاول الإنتحار. بس اللي جاي ده اغرب من ما تخيلت! 




في دراسه اتعملت لقوا ان الفئران اللي امهاتهم كانت بترعاهم رعايه فيها تقارب نفسي وdirect contact (زي لعق راسهم, وانها لما ترضعهم تغطيهم بجسمها) كانت تعاملهم مع الخطر والخوف مختلف عن الفئران الل امهم كانت بتقدملهم احتياجاتهم الاساسيه وبس (زي انها بترضعهم من غير ما تلعق جسمهم, وفي وقت الرضاعه بتستلقي علي جنبها وبس من غير ما تغطيهم بجسمها). ومش بس كده, في اختلافات غريبه  تانيه ظهرت!  


 
 عشان الباحثين يعرفوا تأثير التقارب النفسي في مرحلة الطفوله علي تصرفات الفئران,  جابوا مجموعه منهم ومنعوا الأكل عنهم, بعدها بفتره من التجويع المتعمد, حطولهم أكل في بيئه جديده ميعرفوهاش. البيئه الجديده بالنسبه للفئران بتمثل خطر محتمل, مكان ميعرفوهوش قبل كده وعقلهم ميعرفش ممكن يلاقي فيه ايه, في نفس الوقت اللي جوعهم فيهم بيزقهم انهم يروحوا ياكلوا الاكل اللي هناك في اسرع وقت ممكن. رد فعل الفيران اللي امهاتهم كانت بترعاهم بشكل مقرب وهما صغيرين اختلف بشكل واضح عن الفيران اللي امهاتهم كانت بترضعهم وبس.


 بالرغم من ان المجموعتين تم تجويعهم لنفس المده, إلا إن فيران المجموعه الأولي (اللي امهم اعتنت بيهم) لما شافوا الأكل بصوا علي المكان اللي فيه الاكل, لقوا ان مفيش خطر يعرفوه (زي ان مفيش قطه شرسه مثلا) فجريوا عالأكل وأكلوا لحد ما أكتفوا ورجعوا.  في حين ان فيران المجموعه التانيه (اللي امهم فيها رضعتهم وبس من غير اي تقارب نفسي), واللي كانوا جعانين جدا برده, بصوا علي المكان الجديد ملقوش مصدر خطر يعرفوه, ففضلوا خايفين وواقفين في  مكانهم لفتره, في فيران من المجموعه دي ماراحوش للأكل الا بعد فتره طويله جدا, ولما راحوا ياكلوا قعدوا فتره اقل في الاكل  ورجعوا جري!



في دراسه تانيه لقوا ان الموضوع مش بس اختلاف في التصرفات, بعد اسبوع من الولاده,  بدأ يظهر تغيير إيبيجيني
Epigenetic modification علي الفيران اللي اتحرمت من رعاية الام, يعني اجسام الفيران الصغيره بدأت تشغل جين معين علي حساب جين تاني, بسبب اللي بيحصل في البيئه المحيطه (طريقة تعامل الام مع الفيران دي). المشكله بقي ان الgene اللي اتفعل ده عمل تغييرات بتقلل من قدرة المخ علي التعامل بشكل سليم مع القلق و التوتر.  خلص الاكشن ؟؟؟ لا يافندم لسه في تاني *بصوت الراجل بتاع اعلانات الشركه السعوديه*  :v

فوق ده كله ظهرت فروق بيولوجيه "واضحه" في تركيب المخ عند كل مجموعه منهم!!  ال
neural system او النظام العصبي اللي بينظم رد فعل الكائن عند الخوف "اتغير" في مجموعة الفيران اللي امهم اهملتهم  في مرحلة الطفوله, التغيير ده خلي الخوف والتوتر يؤثر عليهم وعلي تصرفاتهم بشكل أكثر حده.





طب الليله دي كلها عند شوية فيران, ايه علاقته بالانتحار :D   لا ما هو Guess What ؟ ده مطلعش عند الفيران بس! الباحثين لقوا نفس التغييرات الإبيجينيهEpigenetic modifications دي عند مجموعه من المنتحرين "البشر"!! أيوه! التغيرات اللي حصلت في جينات الفيران اللي كانت واقفه مرعوبه في التجربه, كانت شبيهه جدا بالتغيرات اللي حصلت في جينات المنتحرين. نفس التغييرات اللي خلت مخ الفيران مش بيتعامل مع شعور الخطر بشكل فعال, وخلاهم بدل ما ياكلوا, يقفوا مرعوبين!! التغيرات دي مش مقتصره بس عالفيران, دي كمان في البشر!

لو هنعكس ده عالبشر, هنلاقي إن اب وام بياكلوا ويشربوا ولادهم لا يعني ان "كده كفايه اووي هنعمل ايه تاني؟", المجهود المطلوب عشان الاهالي يضمنوا لاطفالهم حياه كريمه مش قليل ومينفعش حد يقلل منه! بس لوحده مش كفايه, الرعايه النفسيه للاطفال والتعبير عن الحب والاهتمام مش حاجات
optional, ومش رفاهيات. الحاجات دي هي اللي هتخلي مخهم يعرف يتعامل مع مشاعر الخوف والقلق والخطر بشكل سليم من وهم اطفال لحد ما يكبروا. ومش كفايه برده ان الاب/الام يقولوا لاطفالهم "خليك شجاع" ولا "خليكي قويه" وخلاص علي كده, الكلام ده حلو, بس تاني! لوحده مش كفايه.


طيب لو ده حصللك في طفولتك, ايه الحل؟؟ للأسف معرفش! لو شايف ان ده حصللك وانت صغير ومأثر عليك متترددش في إنك
 تروح لمختص وتطلب المساعده. زيارة معالج نفسي مفيهوش اي حاجه غلط ياجماعه أقسم بالله :D  لو اخدت الخطوه وقررت انك تروح لمعالج نفسي ومش عارف تروح لمين. هتلاقي كل اللينكات اللي ممكن تساعدك في اخر المقال.


الحاله النفسيه لينا كبشر هي قاعدة البناء لاي حاجه في حياتنا, فبلاش ننفضلها ونتعامل معاها كرفاهيات, او انها "دلع وانشف كده شويه امال" او "طلع الموضوع من دماغك وانساه" عشان للاسف احنا كبشر اعقد من كده شويتين, ولو مشاكلنا هتتحل باننا "نطلع المشاكل وننساها"  وبس مكنش حد غلب
:D

 الابحاث والمصادر كلها اهي , لو عايز تتاكد من معلومه او لا قدر الله عجبك الموضوع وعايز تعرف عنه أكتر
:V 



تجربة اختلاف تصرفات الفئران
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC20261/

الدراسه اللي عرفوا منها التغير الإبيجيني 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15220929/

الدراسه اللي بتثبت ان نفس التغير الإبيجيني حصل عند المنتحرين برده
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3495635/












No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

جميع الحقوق محفوظه © البلوج

تصميم الورشه