سرك مش في بير

0




تنوية: المعلومات في البوست ده مبنيه على فهمي الشخصي لعدد من المصادر (المذكورة في نهاية البوست) اقرا البوست عادي بس الافضل تراجع المصادر لان ممكن متبقاش شايف ان المعلومات دي بتؤدي للاستنتاجات اللي انا وصلتلها من خلال فهمي وتحليلي المكتوب في البوست.

عارف السر اللي مخبيه ومحدش عارفه خالص!!  ممكن تكون فاكر إن بما انك قررت ان السر اللي جواك ده هترميه ورا ضهرك وتكمل حياتك كإنه محصلش, وكلام من عينة "أنا أقوي من الموقف ده ومش هسيبه يأثر فيا"  وتخيلت إن كده انت كده تمام, ان عقلك خلاص نسي الموضوع, أو حتي طنشه! أبسلوتلي :V
  اللي الأبحاث دلوقتي كشفته إن بالنسبه  لعقلك وجسمك الموضوع مخلصش... يعني السر اللي جواك من 8-9 سنين بيأثر علي جسمك من يومها لحد النهارده.

عقلك بيشوف الأسرار إزاى ؟ 

مشكلة الأسرار علي المستوي البيولوجي في الجسم والمخ  هي انها بتعمل مشاكل في  الطريقه اللي عقلك بيقرر بيها. 

طريقة إتخاذ القرار في عقلك بتعتمد بشكل أساسي علي إن كل جزء من عقلك بيقرر حاجه  وبيحصل مفاوضات بشكل ما لحد ما جزء من عقلك بيمشي كلامه عالباقي زي مثلا  لما تيجي تختار هتطلب بيتزا ولا برجر ؟؟ هتلبس التيشرت الاحمر ولا الاخضر ؟؟ هتذاكر ماث ولا ميكانيكا ولا :D   هتسيب الإتنين أساسا وتنزل تتفرج عالماتش 


القرارات الصغيره دي مبتمثلش مشكله بالنسبه لعقلك  لأن العقل الواعي (كبير القعده)  بيقول ان الموضوع مش بيمثل خطر يا جماعه وايا كان التيشرت اللي هيلبسه مش هيأثر علي حياته, بالتالي المناقشه دي بترسي علي تيشرت من الاتنين والموضوع بيتقفل. 


 لكن لما عقلك بيدخلله سر (معلومه المفروض تخفيها, و بتولد مشاعر اما بتفتكرها) بيبدأ الCingulate cortex اللي الجزء المسئول عن التعبير عن المشاعر و عن ردود الفعل لاي حاجه عاطفيه في مخك  يطلب انك تقول السر ده, لأن بالنسبه له ده رد الفعل الطبيعي لأي شعور بتحسه, انك تقوله! زي لما تحب حد تبقي عايز تروح تقول له انا بحبك, ممكن اووي متكونش فكرت في الموضوع بس بيتولد احساس انك عايز تشارك مشاعرك مع حد (ممكن تلاقي نفسك رايح  تحكي لصاحبك او صاحبتك مثلا )  
من الناحيه التانيه  ال
Prefrontal Cortex المسئول عن التفكير المنطقي في مخك بيوقف ال
Cingulate Cortex ويقول له إن لأ مينفعش طبعا نقول السرر ده, انت عارف ايه ممكن يحصل لو إتقال؟؟  ممكن تحصل مصيبه, سر إيه اللي هتقوله إنت اتجننت ؟ 

سر أخوك 
لما أخوك يقول لك إنه خارج ومتقولش لحد, هنا اول شعور بيجيلك في الغالب هو القلق, بيبتدي الCingulate Cortex بيطلب انك  تعمل رد الفعل العاطفي للموقف,  انك تروح يقول  لحد (لأهلك غالبا)  يا جماعه انا قلقان ان اخويا خرج من البيت في السر وممكن يحصلله حاجه" الجزء ده من مخك بيزقك انك تقول اللي حاسه عشان يقفل الموضوع وينتقل للعمليه العقليه الللي بعدها ( مذاكره, شغل,...... ) 

بس في الحاله دي  ال 
Prefrontal Cortex الجزء المسئول عن التفكير المنطقي في المخ  بيدخل في المناقشه اللي بتدور جوا دماغك ساعتها يقول لأ يا جماعه مش هينفع نقول الموضوع ده لأن منطقيا  هيبقي ليه نتايج مش كويسه علي المدي الطويل, يعني إفرض مثلا أخوك إتعاقب بسببك, أو أهلك قلقوا جدا وعملوا مشكله, وبعدين ده أخوك محلفك إزاى تكسر الحلفان !! 

جسمك بيتعامل مع الأسرار  إزاي ؟ 

المشكله الكبيره  اللي بتحصل في موقف زي اللي حصل مع أخوك مثلا هو إن الطبيعي لأي نقاش بيدور بين أجزاء عقلك  إنه بينتهي علي حاجه, وكل الاطراف في المخ بتوافق عليها.
  لكن الأسرار  نقاشها مبيتقفلش, وبيبقي الحل ان ال prefrontal cortex هو  اللي بيقفل الكلام وبينفذ رأيه ويكبت الCingulate Cortex ويقرر إننا مش هنقول السر , ده بيسبب ان ال Cingulate cortex المسئول عن التعبير عن المشاعر بيفرز في الجسم هرمونات التوتر Stress Hormones 
عشان يبعتلك رسالة إن في حاجه غلط بتحصل ومحتاجه تدخل منك, ساعتها بتحس إنك مخنوق ومتضايق فبدل ما تقعد مع نفسك وتتناقش في الموضوع وتوصل لقرار يريحك,  تقوم تلهي نفسك وتشغلها باي حاجه عشان توقف الدوشه اللي في دماغك دي...... وتحاول تنسي الموقف.

 اللي بتعمله مع مخك زي بالظبط ما آجي أقولك "متفكرش في دب أبيض" غصب عنك هتلاقي إنك بتفكر في الدب الأبيض, مش كده وبس ده كمان كل شويه عشان المخ يتأكد إنه نفذ الأمر اللي قولته ونسي بيرجع يدور عالذكري  دي بالذات  عشان يتأكد هي موجوده ولا لأ فتقوم راجعه تاني وتفتكرها ! 



الخطر  في ده كله إن "بما إن الموضوع لسه مخلصش بالنسبه لعقلك" فكل ما عقلك يفتكر السرCingulate Cortex  ال
بيفعل ال 
Stress response 
 بتاع جسمك ويفرز هرمونات التوتر اللي بدورها  بتأثر علي نومك وتركيزك وقدراتك العقليه و عمليات الهضم وال
Metabolism
 وبتضعف جدا جهاز المناعه, ده غير ان لو انت بتقلق كتير هرمونات التوتر هتسبب إن جسمك يا إما يحرق الاكل بصوره غير طبيعيه أو إنه يخزن الدهون بشكل كبير جدا في منطقة البطن. ده اللي بيخلي بيولوجيا الأسرار اللي شايلها ضررها عليك وإنت كاتمها أكتر بكتير من ضررها لو قلتها. الأسرار  هنا مش بس الاسرار اللي بتسمعها من غيرك, لا ده الاخطر من اسرار غيرك هي أسرارك إنت  اللي مش عايز تقولها لحد ومش عايز حد يعرفها, الاسرار دي بتحطك في تلات مشاكل 



الأسرار  بتأثر عليك إزاى ؟

أولا : بتفرز في جسمك هرمونات التوتر معظم لوقت لأن عقلك  دايما بيحاول يخفيها


ثانيا غالبا هتخليك تكدب عشان تداريها حتي لو هتكدب كدبه بيضاء, مشكلة الكدب الكبيره إنه بيستهلك كتير جدا من طاقة المخ, لإن بدل ما مخك يعدي بالعمليه العاديه إنه بس يفتكر اللي حصل وخلص الموضوع علي كده,  بيضطر انه 



يفتكر المعلومه الصح اللي بتحاول تخفيها


 يبدأ يخلق قصه  تتصدق من المعلومه الغلط اللي هتقولها


 يظبط حركة أجزاء الجسم ونبرة الصوت وحركات العين بحيث إنها تدي الآداء 


المسرحي المطلوب اللي يقنع الناس بكدبتك ! عشان كده بتلاقي ان الشخص وهو بيكدب عقله بيخليه بيبالغ في حركاته وانفعالاته عشان يبيع الكدبه صح. 


 إنه يخزن الكدبه دي ويفتكرها علي طول عشان ما تتقفشش بعد كده 




كل ده بيستهلك من مخك أضعاف أضعاف المجهود والتركيز والطاقه العقليه اللي مخك أصلا بيحتاجها للعمليات العقليه الباقيه زي الذاكره والتعليم والتفكير المنطقي والإبداع و ...و...و.  



ثالثا وده الأهم وجود سر إنت رافضه وخايف الناس تعرفه معناه  انت مش مسامح نفسك عليه, يعني الكدبه اللي كدبتها علي دكتور الجامعه من فتره  عندك لسه سايبه علامه صغيره في العقل اللاواعي (اللي انت مش حاسس بيه)  بتقولك "انت كدبت يبقي انت انسان مش كويس" عقلك الواعي اللي هو الصوت اللي بيكلمك وانت سامعه مش هيقوللك كده, بس فجأه هتلاقي نفسك قاعد مخنوق بدون سبب, ممكن تلاقي انك مش بتذاكر مع إنك فاضي وموراكش حاجه....... لأن ببساطه في جهاز بث صغير في عقلك عمال يبعتلك رسالة "إنت إنسان مش كويس" طول الوقت. وتلاقي ان في تصرفات بتعملها مكنتش عايز تعملها, او ردود افعال بعد ما تعملها تلاقي انك بالغت اووي والموقف مش مستاهل  




إمتي الكلام ده مبيحصلش ؟ 
طب يعني مثلا لو عملت حفلة عيد ميلاد مفاجئه لمامتك (اللي هو أكيد سر بردو :D  ( الكلام ده كله هيحصل ؟؟  المقال اللي جبت منه الموضوع ده قاللك لأ الصراع بيبدأ لما السر ده ممكن يسببلك أو يسبب لحد تاني جرح أو ألم (أو أي مشاعر قويه), يعني المعلومه اللي مش بتسببلك ألم (أو ان فرحه تتمنع)  وملهاش اي عواقب سلبيه نظريا مش هتعمللك الكلام اللي فوق ده كله.


فشوف بقي انت شايل كام سر من وانت صغير لحد دلوقتي, وكل سر منهم خناقته لسه شغاله جوه, الخناقه دي مش ببلاش دي بتاخد من طاقتك العقليه ومجهودك. بتاخد من تركيزك وقدرتك علي اتخاذ القرارات والإبداع وكمان بياخد شويه من تقديرك لنفسك.

والحل ؟؟ 

عشان اكون صادقه معاك الحل اللي هقوله ده مجبتوش من مقال او كتاب معين بس قريت عنه قبل كده وطبقته  و فرق معايا شخصيا 

  1. اقعد مع نفسك بورقه وقلم وإكتب كل الأسرار اللي شايلها جواك, حل الصراع بتاع كل واحده فيهم ووصل المفاوضات اللي شغاله جوه دي لنهايه  ..... الكدبه اللي كدبتها ممكن تستغفر ربنا عليها وتقرر انك هتتحمل مسؤولية أفعالك. 

  2.  الشخص اللي محدش غيرك  عارف انك كنت السبب في أذي حصل له روح إعتذر له ولو تقدر تعمل حاجه ترفع الأذى اللي اذيتهوله عنه اعمل كده, لو مش عارف تعتذرله ممكن تحاول تعمل حاجه تبسطه, أهم حاجه إنك تقفل كل المفاوضات وتنضف كل الزباله اللي موجوده جواك عشان توجه كل الطاقه العقليه المهدره دي في الحاجات اللي عايز تعملها  في حياتك 

    أو شوف حد من صحابك من زمان أو أهلك  بتثق فيه جدا ومتأكد إنه مش هيحكم عليك بأي شكل من الأشكال  وإحكيله, بس بلاش تعيش وجسمك وعقلك شايلين الحمل ده باقي حياتك

    لو عايز تقرأ أكتر عن الموضوع ممكن تقرأ المصادر اللي جبت منها معلومات البوست 


#سرك_مش_في_بير

No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

جميع الحقوق محفوظه © البلوج

تصميم الورشه